Ajattelin kirjoittaa juttusarjan, jossa kerron ajatuksiani ja vinkkejä hyvinvointiin ja ravitsemukseen liittyen. Aloitan sen tänään ja keskityn kirjoituksessa lähinnä ravitsemukseen ja liikuntaan, vaikka hyvinvointi on toki paljon muutakin.

Ensimmäinen askel – Mieti, voitko aidosti hyvin vai suoritatko hyvinvointia?

Kuulostaako tutulta…

  • ”Aloitan uuden ruokavalion, syön kevyemmin, paljon kasviksia, vähemmän sokeria ja herkkuja!”
  • ”Nyt loppuu makean syönti! Keskityn vain terveelliseen ravintoon jatkossa!”
  • ”Liikun vähintään kolme kertaa viikossa, joogaan, lenkkeilen ja käyn salilla!”
  • ”Teen uudenvuoden lupauksen, vähemmän herkkujen syöntiä, vähemmän viiniä, enemmän liikuntaa!”

Ihan hyviä lupauksia, jos niistä oikeasti haluaa pitää kiinni ja muuttaa elämäänsä terveellisempään suuntaan. Kannattaa kuitenkin miettiä omaa suhtautumistaan hyvinvointiin, terveelliseen syömiseen ja liikuntaan. Miettiä, tekeekö kyseisiä asioita, koska niitä pitäisi tehdä vai koska niitä haluaa tehdä? Mikä on motivaatiosi? Miksi haluat lisätä hyvinvointiasi?

Hyvinvointi ei ole maali, jonka saavuttaminen tekee onnelliseksi ja autuaaksi. Toki saa olla onnellinen, vaikka maaliin pääsystä juoksutapahtumassa. Mutta jos jokainen lenkki on suoritus, joka täytyy juosta, koska se on kalenteriin merkitty, tai salaatit täytyy syödä, koska minimi 500 g kasviksia päivässä on suositus, alkaa hyvinvointi hämärtyä.

Photo by Ella Olsson on Pexels.com

Hyvinvointi on elämän mittainen matka, johon voi itse vaikuttaa päivittäisillä valinnoillaan.

Omalla kohdallani olen aina rakastanut liikuntaa, samoin kun terveellistä ruokaa. Se mikä on terveellistä ravintoa juuri minulle tai mikä määrä liikuntaa on sopivasti, se on pitänyt opetella. Olen myös tehnyt paljon virheitä, mutta opetellut olemaan itselleni armollinen. Aina ei tarvitse jaksaa, eikä jokaisen aterian olla oppikirjan lautasmallin mukainen.

Omaa oloaan ja vointiaan on kuitenkin hyvä kuunnella ja jos ei voi hyvin, kannattaa asialle tehdä jotakin tai hakea apua. Voit aloittaa tekemällä pieniä muutoksia vähitellen, kaikkea ei tarvitse, eikä kannata muuttaa kerralla.

Photo by Artem Beliaikin on Pexels.com

Olemme erilaisia, toiset kokevat hyvinvointiin liittyvät asiat terveysintoiluna ja nautinnon rajoittamisena ja ajattelevat, että ”turha hötkyillä, kuollaanhan me joskus kuitenkin”. Toiset noudattavat tiukkaa ruokavaliota tai trendi dieettiä ilme totisena, jolloin rentous ja ilo ovat kaukana. Eräille hyvinvointiin liittyvät asiat ovat mahdollisuus, joka tuo iloa, energiaa ja elinvoimaa elämään. On siis ääripäitä ja kaikkea siltä väliltä.

Niin tai näin, pyri löytämään itsellesi tasapaino hyvinvoinnin suhteen, joka palvelee juuri sinua. Tee niitä asioita, jotka tuottavat sinulle aidosti iloa ja hyvää oloa. Aito hyvä olo on hyvinvointia ilman suorittamista ja rajoituksia.

Halusin kirjoituksellani saada sinut pysähtymään ja miettimään omaa hyvinvointiasi. Mitä hyvinvointi sinulle tarkoittaa ja miten hyvinvointi toteutuu elämässäsi.

Ihanaa ja aurinkoista viikonloppua!

Teija

2 Comments on “Step by step – Askel kerrallaan

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s