Puhutaan hetki aamiaisesta. Muistan, kuinka meille ravitsemusta opiskellessa kerrottiin, että aamun ensimmäinen ateria ei ole ”aamupala” vaan aamiainen. Aamiaisen tulee olla täysipainoinen ateria ei mikään ”pala” jotain. Opin kerrasta. Tottahan se on, aamiainen on yksi päivän tärkein ateria. Tiesitkö, että oikeaoppisesti koostettu aamiainen vaikuttaa verensokerin vaihteluihin jopa 30 %. Eli, jos jätät aamiaisen väliin, se nostaa verensokeria huomattavasti enemmän päivän aikana, kuin jos syöt tasaisesti päivän mittaan aamusta alkaen.

Banaanivohvelit
1 Banaani
2 Kananmunaa
1-2 rkl gluteeniton kaurahiutale
1/4 tl leivinjauhetta
Ripaus kanelia
Ripaus hyvää suolaa

Murskaa banaani ja sekoita ainekset yhteen. Paista kookosöljyssä vohveliraudalla tai pannulla. Laita lautaselle, lisää paksua (10 % rasvaa) luonnonjogurttia, pähkinöitä, pähkinätahnaa ja marjoja, nauti!

Jos aamupäivän ruokailut jäävät väliin, usein illalla on niin huutava nälkä, ettei mikään riitä ja sitä ahmii kaiken mitä kaapeista löytyy. Tämä kierre myös herkästi toistuu, koska kun koko ilta on syöty, ei aamulla taas ole nälkä, jne. Tämän vuoksi säännöllinen syöminen on tärkeää (Voit lukea aiemmista kirjoituksista tästä aiheesta täältä) ja etenkin silloin kun tällainen iltapainotteinen rytmitys on jäänyt päälle ja alkaa olla ongelma.

Luonnonjogurti, mysli ja mustikat

Itse rakastan aamiaisia ja erityisesti brunsseja. Aloitan aamuni aina paitsi vesilasillisella, myös Fitlinen Powercocktail-juomalla. Juoma sisältää runsaasti mm. vitamiineja, kuituja, ruoansulatusentsyymejä, maitohappobakteereja ja seleeniä. Juoma sekä ravitsee, että hoitaa suolistoa ja koko kehoa.

Fitline Powercocktail

Suosittelen sinullekin aloittamaan aamun nesteytyksellä eli ainakin isolla lasillisella raikasta vettä, johon voi puristaa vähän sitruunaa ja laittaa ripauksen hyvää suolaa. Keho kuivuu yöllisen paaston aikana, joten nesteytys on tarpeen heti aamusta.

Vihersmoothie

Laitan tänne muutaman oman lemppari aamiaisen kuvineen. Toivottavasti saat niistä ideoita myös omaan aamiaiseen.

Luonnonjogurttia ja itsetehty mysli

Tiesitkö, että englannin kielen sana aamiainen, ”breakfast” tarkoittaa suomeksi ”rikkoa paasto”. Eli yöpaaston jälkeinen tila rikotaan ja keholle annetaan energiaa ja ravitaan se aamiaisella. Näin aineenvaihdunta ja keho käynnistyy ja päivä voi alkaa.

Myös kaunis kattaus on tärkeä osa ateriaa. Kata värikkäästi vaikka vuodenajan mukaan tai mikä ilahduttaa silmää. Sytytä kynttilät ja laita kivat lautasliinat.
Smoothiebowl
Purista tuoremehua appelsiinista tai muista hedelmistä.
Kananmunat ovat erinomainen aamiaisvaihtoehto, joko keitettynä, paistettuna, munakokkelina, omelettina tai vaikka banaanilettuina. Suosi niitä. Kananmunat ovat loistava proteiininlähde ja sisältävät kaikki ravinnosta saatavat välttämättömät aminohapot. Proteiinit koostuvat aminohapoista ja 9 välttämätöntä aminohappoa täytyy saada ravinnosta päivittäin. Kehomme ei pysty niitä itse muodostamaan.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s